arrow_drop_up arrow_drop_down

Auto van Team Offrovers

Land Rover Defender 103" wielbasis

Land Rover Defender 200tdi

Disco 1 chassis verlengt tot een 103" wielbasis.

Defender opbouw met challenge wings en trayback.

Gereviseerde 200tdi motor voorzien van een variabele turbo.

Allisport radiator achterop gemonteerd met dubbele fan.

Land Rover assen voorzien van Ashcroft steekassen en Ashcroft airlockers.

Gigglepin trailing arm met Johny joints aan het chassis.

King dempers and bumpstops met brackets van Devon 4x4.

Custom made brandstof tank van 80ltr onder de seatbase.

Maxxis Trepador 37" banden op Jantes Tubulares velgen.

3 lieren, Gigglepin GP100 voorop, Warn 8274 achterop en een Warn M8000 als toplier.

2x Odyssey PC1400 accu voor 24volt 1x Optima Yellow top 4.2s 55ah.


Oude auto Land Rover def 90 200tdi

The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website, checkout preview mode for the result.

Oude auto gedurende WBVC Kroatie

The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website, checkout preview mode for the result.

Toch maar nieuwe auto bouwen

The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website, checkout preview mode for the result.

Bouw van de nieuwe auto

We hebben een aantal jaren in een aangepaste Land Rover 90 200tdi de wedstrijden gereden. Met deze auto liepen we tegen een aantal beperkingen aan waarop het idee onstaan is om een nieuwe auto te gaan bouwen.


Wat willen we... Het moet nog steeds herkenbaar zijn als een Land Rover liefst een defender. We hebben een heleboel spares voor 200tdi dus eigenlijk de motor behouden. Het veer/demper systeem van King voldoet ook prima. De rest moeten we voor nu eigenlijk vergeten en helemaal opnieuw beginnen. Dan zien we wel welke delen we uiteindelijk kunnen hergebruiken en welke niet. Het oude chassis was eigenlijk te zwaar dus nieuw frame, langere wielbasis. Grotere banden want de nieuwe standaard in de wedstrijden is 37" of groter dus met de oude 35" ging het hem niet meer worden. Eerst de oude auto maar demonteren. 


Demontage oude auto Team Offrovers .                                      Demontage proces van oude auto


Na wat brainstorm sessies in samenwerking met Simon van der Velde van Elephant Offroad equipment besloten dat hun het frame gingen bouwen en wij hem daarna zelf afbouwen. Hierop zijn ze bij Elephant begonnen met een Land Rover Discovery 1 chassis en hebben dit gestraald en helemaal ontdaan van alle brackets en steunen. Om zo onnodig gewicht niet meer aan het chassis te hebben. Doel is om een zo "licht" mogelijk auto te bouwen. Met andere woorden minder zwaar dan de vorige auto.


Nieuwe chassis Team Offrovers           Nieuwe frame Team Offrovers           Nieuwe chassis met Maxxis Trepadors


De opbouw zou een pick-up worden met een trayback frame achter de cabine. Uiteindelijk voor de kooi besloten een Protection en Performance kooi uit Engeland te laten komen. Dit scheelde een hoop uren met bouwen. Dit was min of meer bolt on. Wat kleine aanpassingen aan montage gemaakt. De platen die erbij geleverd worden waren alleen al 75kg met elkaar denk ik. Die hebben we dus maar niet gebruikt.


Chassis met pick up cabine team offrovers           Kooi Protection en Performance           Auto begint aardig vorm te krijgen



Na een aantal dagen bouwen begon het geheel al aardig vorm te krijgen. We hebben besloten om de oude 200tdi te hergebruiken, maar wel volledig te reviseren. Alles nieuw, zuigers, voeringen, lagers, kleppen etc etc. Dus motor volledig demonteren en afleveren bij het revisiebedrijf.


Demontage voor revisie 200tdi motor          Distributiehuis 200tdi tijdens demontage         Demontage voor revisie Land Rover 200tdi motor


Terwijl de motor bij het revisiebedrijf is gaat de bouw van het frame gewoon door. We hergebruiken ook de oude challenge wings. We vermaken ze alleen naar een iets extremere versie. Achterop hergebruiken we de Warn 8274 lier als achterlier en tussen het chassis hergebruiken we onze toplier een warn M8000. We willen een zo laag mogelijk zwaartepunt dus het reservewiel moet ook zo laag mogelijk. Lager als het chassis gaat niet dus plat op het chassis onder de buis van de trayback. Band steekt iets verder uit zodat het ook als een soort bumper kan dienen. De Odyssey accu's uit de oude auto waren ook nog prima dus deze gaan we hergebruiken. 


Trayback met reservewiel          Challenge wing standaard en extreem         achterlier en accu's van Team Offrovers


Er arriveren steeds meer onderdelen voor de auto. We hebben gekozen om de radiator achterop te plaatsen. Door de gewijzigde setup en het grotere vermogen een grotere radiator dan de standaard 200tdi. We hebben bij Allisport een radiator van een V8 besteld. Op deze radiator zit gelijk een frame met 2x ventilatoren om de motor koel te gaan houden. De variabele turbo is ook binnen. Nu is het wachten op de motor zodat alles gemonteerd kan gaan worden.


Allisport intercooler inclusief fan kit            Variabele turbo voor 200tdi                  Bead lock velg Jantes Tubulares


Frame was klaar en motor kwam ook terug van het revisie bedrijf. Nu konden we uiteindelijk zelf aan de slag om er een complete auto van te gaan maken. Alle onderdelen installeren, passen meten en aanpassen.


Land Rover frame Team Offrovers ready            Frame in onze werkplaats          Engine en frame in team offrovers workshop


Later meer.....


Alvast een foto van het eind product:


                                            De nieuwe auto is klaar | Team Offrovers Land Rover defender 103


We use cookies